Wij heten je van harte welkom. Dringende vragen of bijstand nodig? Bel 09 335 55 55.
4 op de 10 kmo’s trappen in de val van cybercriminelen, maar jij niet

Cybercriminelen gaan alsmaar creatiever en sluwer te werk. Ook jouw onderneming - hoe klein ook - kan het slachtoffer worden van malafide onlinepraktijken. Maar we hebben ook goed nieuws: door jezelf en je medewerkers te informeren, maak je je bedrijf een stuk minder kwetsbaar. Enkele tips!

Deel op Facebook X LinkedIn

Hoe een cyberaanval voorkomen?

Unizo berekende dat 4 op de 10 kmo’s al door cybercrime getroffen werden. Iedereen die computers, smartphones en internet gebruikt, is een mogelijk slachtoffer. Met virussen, malware, phishing, ransomware, hacking … komen criminelen je digitale leven binnen om je af te persen, op te lichten of gegevens te stelen. Maar mensen, die blijven vrij makkelijk te misleiden. Wapen je dus op beide fronten.

Maak je IT waterdicht
  • Installeer altijd de security updates van je software en besturingssystemen. Rust ze uit met stevige firewalls en antivirussoftware.

  • Sla je data versleuteld op en verstuur gegevens via een encrypted VPN-verbinding.

  • Maak regelmatig back-ups van al je bestanden en gegevens. Zo kan je vlot weer aan de slag als je op een dag toch digitale inbrekers over de vloer krijgt.

  • Evalueer voortdurend hoe het gesteld is met de cyberveiligheid van je bedrijf. Met een zelftest kan je zwakke plekken in je cybersecurity opsporen. Af en toe een gespecialiseerde firma een controle laten uitvoeren is ook een goed idee.

Waakzame werknemers

Digitale criminelen passen hun truken razendsnel aan. Maak je medewerkers dus regelmatig opnieuw bewust van de gevaren. Wijs hen erop als ze risico’s nemen, organiseer van tijd tot tijd een training over cybercriminaliteit en test hoe je mensen reageren op frauduleus lijkende e-mails die je zelf opzet. Alert zijn kan je leren!

Geef alvast deze vuistregels door:

  • Gebruik voor elke applicatie een ander, moeilijk te achterhalen paswoord of een lange ‘wachtzin’. En verander die regelmatig. Onmogelijk te onthouden, zeg je? Niet met een digitale wachtwoordkluis. Stel daarbovenop tweestapsverificatie in voor alle toepassingen die die optie bieden.

  • Open nooit bijlagen bij spam-mails en klik waarschuwingen van je mailprogramma niet zonder nadenken weg.

  • Laat medewerkers alleen online applicaties gebruiken die eerst door je IT-afdeling of -partner gescreend werden. Ook voor de smartphones waarmee medewerkers op het bedrijfsnetwerk inloggen is waakzaamheid geboden.

  • Koop je iets online? Tik dan altijd zelf de URL van de webshop in. Klik niet op een link in een advertentie of e-mail, want die kan naar een valse website leiden. Vaak lijkt die tot in de details op de betrouwbare site die je denkt te bezoeken.

Helaas kan je er tegenwoordig van uitgaan dat je vroeg of laat met een of andere vorm van cybercriminaliteit te maken krijgt. Een degelijke cyberverzekering kan je op zo’n moment duizenden euro’s besparen.

Hoe merk je dat je het slachtoffer werd van cybercriminelen?

Het is perfect mogelijk dat je niet meteen merkt dat een hacker aan het werk is geweest. Cybercriminelen gaan vaak sluw en subtiel te werk.

Bij een van deze ‘symptomen’ moet er vast en zeker een belletje gaan rinkelen:

  • Je computers gedragen zich abnormaal: je kan niet inloggen op het IT-netwerk, je ERP-systeem of CMS weigert dienst, je programma’s werken niet zoals gewoonlijk, je kan niet bij al je bestanden …

  • Je ontdekt op je bankafschriften transacties die je niet herkent.

  • Denk je nattigheid te voelen? Volg dat gevoel en zoek uit wat er aan de hand is.

Ook bij de kmo Klingele Chocolade dachten ze ‘dit overkomt ons niet’. Een getuigenis waar je van kan leren:

Getroffen door een cybercrime: wat nu?

  • Hou het hoofd koel! Verbreek de verbinding met het internet op al je apparaten. Laat de toestellen zelf wel aan staan, anders wis je mogelijk sporen van de criminelen. Verander de paswoorden van alle online en offline toepassingen die je gebruikt.
  • Roep er een specialist bij. In afwachting kan je aan de slag met de praktische ‘eerste hulp’-tips van de overheidswebsite Safe On Web.
  • Doe aangifte. Meld elke (vermoedelijke) scam hij het meldpunt dat de overheid hiervoor in het leven geroepen heeft. Heb je geld verloren, dan geef je de oplichting ook aan de politie. Licht in dat geval ook Card Stop in of blokkeer je bankkaart via KBC Mobile.
  • Breng ons op de hoogte. Ook als je nog geen cyberpolis hebt, bekijken we wat je andere verzekeringen dekken en hoe we je verder kunnen helpen.